Werken bij domein Juridische Zaken van de provincie Zuid-Holland

Bij het domein Juridische Zaken werk je mee aan een provincie die klaar is voor de toekomst. Ons team Juridische Zaken zet zich dagelijks in voor complexe, maatschappelijk relevante vraagstukken. Van kaderstelling om de juridische kwaliteit te borgen tot het bieden van juridisch advies bij privacy, natuur en landbouw, duurzaamheid, energie, infrastructuur en andere belangrijke thema’s. Je komt hier terecht in een dynamische omgeving waarin jouw juridische kennis echt het verschil maakt. Van het opstellen van contracten tot het behandelen van complexe juridische vraagstukken: jouw werk heeft directe impact op onze inwoners, ondernemers en omgeving.

We zoeken collega’s die stevig in hun schoenen staan, van complexe vraagstukken houden en met creatieve oplossingen komen. In ruil daarvoor bieden wij je een werkomgeving waar samenwerking, persoonlijke ontwikkeling en werkplezier centraal staan.

Vacatures

Ontdek hoe jij jouw juridische talent kunt inzetten voor een sterker Zuid-Holland!

Juridisch adviseur privaatrecht

Je adviseert over de hele breedte van het privaatrecht en komt in aanraking met alle alle maatschappelijke thema’s die op dit moment het nieuws halen.

Juridisch adviseur bestuursrecht

Je adviseert over de hele breedte van het bestuursrecht. Denk bijvoorbeeld aan subsidierecht, Provinciewet en de Algemene wet bestuursrecht.

Senior Juridisch adviseur ICT

Wil jij meedenken met strategische, nieuwe vraagstukken en beleid over de implementatie van wet- en regelgeving op het gebied van digitalisering?

Juridisch adviseur publiek- en privaatrecht

Je adviseert in deze rol over de hele breedte van het publiek- en privaatrecht, bijvoorbeeld over subsidies, infrastructuur, privacy en duurzaamheid.

Kom werken bij Juridische Zaken

Een juridische functie bij de provincie Zuid-Holland: juridische kwaliteitszorg

Bij ons werken juridische teams in vele disciplines, van privaatrecht tot bestuursrecht, van een intern advocatenkantoor tot de bezwaaradviescommissie, en van arbeidsrecht tot digitale wetgeving. Wij hebben de juridische expertise in huis die nodig is voor een duurzame organisatie. Samen vormen we de Juridische Kwaliteitszorg. Waar zijn we precies verantwoordelijk voor?

We zijn betrokken vanaf de start van de beleidsontwikkeling en denken mee met onze beleidsteams. We adviseren, stellen de goede vragen en lezen mee in (concept)stukken. We willen scenariodenken en alternatieve mogelijkheden aanbieden.

We zorgen voor draagvlak voor onze advisering; maken mogelijk waar dat kan, en waar dat echt niet kan leggen we helder en begrijpelijk uit waarom dat zo is.

De juristen werken nauw samen in clusters met de eigen disciplines en ook daarbuiten. We vinden het belangrijk om goed in contact te zijn met de collega’s van de beleidsteams. Het is belangrijk dat de lijntjes kort en snel zijn en er voeling is met het werk dat in de domeinen, programma’s en projecten in en met de buitenwereld gedaan wordt.

Als organisatie werken we opgavegericht, dat betekent dat al het werk wordt vormgegeven binnen en met de collega’s die in de opgaven en opdrachten werken.

Om de juridische kwaliteit te borgen zorgen we ook voor kaderstelling. We ontwikkelen, samen met de beleidsteams, kaders voor de organisatie. Dat wil zeggen dat we regelingen schrijven, handleidingen maken en modellen voor regelingen en contracten ontwikkelen.

Naast advisering en kaderstelling is het ook onze rol om te signaleren, monitoren en toetsen.

Dat betekent dat we gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven over het verloop van processen, dat we zorgen voor het 4 ogen-principe, en dat we vanuit concerncontrol kijken naar de werking van de juridische borging voor de gehele organisatie.

De juridisch adviseurs verdelen al deze rollen onderling met elkaar, werken in duo’s en trio’s en delen ervaringen en dilemma’s met elkaar. We zorgen voor de doorontwikkeling van onze vakexpertises en bouwen aan onderlinge intervisie.

We zitten momenteel in een veranderproces, omdat we de juridische keten voor de hele organisatie integraal werkend willen krijgen. Dat betekent dat we ervoor zorgen dat er geen lacunes in onze advisering zijn, en ook geen onnodige overlap. En dat we vanuit risicoperspectief willen komen tot de meest toegevoegde waarde die we als juristen aan de organisatie kunnen bieden.

We willen meer juridische kennis en informatie gaan delen met de hele organisatie, zodat ook de beleidscollega’s zelfredzamer kunnen worden. Dit is een belangrijk onderdeel van kwaliteitszorg en pakken we in 2025 intensief op.

Vakkennis en ervaring delen we actief met de organisatie, online en in fysieke bijeenkomsten. We maken de juridische actualiteiten makkelijker toegankelijk en actueel. PZH heeft een interne opleidingsacademie: het Leerplein. Daar gaan wij meer en vaker trainingen aanbieden.

In januari 2025 opent het Juridisch Loket. Dit een (digitaal) loket, waar iedereen vanuit de hele organisatie vragen kan stellen. Vragen om op een concreet dossier mee te kijken, maar ook vragen voor structurele juridische ondersteuning of vraag naar expertises die misschien zo weinig nodig zijn dat we die niet in huis hebben. Het Juridisch Loket helpt dan bij het vinden van de passende ondersteuning, intern of extern. Dit Loket is in opbouw, en we zijn erg enthousiast om ook op deze manier onze organisatie beter van dienst te kunnen zijn.

Waarom kies je voor een carrière bij Juridische Zaken bij de provincie Zuid-Holland?

  • Impactvolle dossiers: Jouw werk draagt direct bij aan een leefbare, duurzame en rechtvaardige provincie.
  • Breed juridisch speelveld: Je krijgt te maken met uiteenlopende rechtsgebieden, zoals publiekrecht, privaatrecht en bestuursrecht.
  • Professionele groei: We bieden volop kansen voor ontwikkeling, of je nu een ervaren jurist bent of aan het begin van je carrière staat.
  • Sterk team: Je werkt samen met gedreven collega’s in een open en ondersteunende werksfeer.

Met jouw expertise lever je een onmisbare bijdrage aan de juridische basis van ons beleid én aan de toekomst van Zuid-Holland. Samen maken we het verschil.

Lees de ervaringsverhalen van jouw toekomstige collega’s

Wil jij weten hoe het is om als juridisch adviseur te werken bij de provincie Zuid-Holland? In de onderstaande artikelen vertellen onze collega’s je meer over hun ervaring, uitdagingen en motivatie.

Meer weten?

Heb je interesse in één of meerdere vacatures, maar wil je eerst meer weten? Aarzel dan niet om contact te zoeken met onze adviseur recruitment Nezahat. Zij geeft graag antwoord op jouw vragen.

Nezahat Yildirim - Senior adviseur recruitment

Bel of stuur een whatsapp op: 06-24849124

Stuur een email