"‘’Als ik over de bruggen rij, zie ik letterlijk het eindresultaat van mijn werk’’"

Marcel van Leeuwen, Adviseur werktuigbouw

  • Naam: Marcel van Leeuwen
  • Functie: Adviseur werktuigbouw
  • Opleiding: Werktuigbouwkunde
  • Werkt bij de provincie sinds: 2017
  • Afdeling: Dienst Beheer Infrastructuur

Sinds 2017 geef ik advies over het onderhoud aan de provinciale bruggen en sluizen. Dat zijn er zo’n 800 in totaal, waarvan 91 beweegbare bruggen of sluizen waar werktuigbouwkunde bij komt kijken. Alle bruggen hebben andere bouwjaren – van 1900 tot nu. Dat zorgt voor veel uitdaging omdat elke brug een ander soort onderhoud nodig heeft. Dat is precies wat zo leuk is aan mijn werk; elke keer maatwerk leveren en een afweging maken op functie, kosten, veiligheid en duurzaamheid. Ik krijg daarbij veel vrijheid, maar ik moet ook veel overleggen met andere specialisten. Denk aan civieltechnisch adviseurs, assetcoördinatoren en elektrotechnisch adviseurs. En daarnaast zijn er natuurlijk nog veel externe partners betrokken bij brugonderhoud!

Werktuigbouwkundige voor provinciale bruggen

Voordat ik bij de provincie kwam werken, heb ik 10 jaar bij een commercieel bedrijf gewerkt. Ik vond het tijd voor iets anders. En zo kwam de provincie bij mij in beeld. Binnen Zuid-Holland hebben wij een breed scala aan taken: van erfgoedbehoud tot natuurontwikkeling en de aanleg van (vaar)wegen. Voor het onderhoud aan bruggen waren ze op zoek naar een werktuigbouwkundige. Ik had natuurlijk geen ervaring binnen de overheid en ik wist ook weinig van de werkwijze van politieke organisaties. Toch besloot ik een gokje te wagen en met succes: ik geef nu advies over het onderhoud aan provinciale bruggen. En dat zijn er nogal wat: in totaal heeft de provincie zo’n 800 bruggen, waarvan 84 beweegbare bruggen en 7 sluizen. Dat worden ook wel de beweegbare kunstwerken genoemd. Ik hou mij voornamelijk bezig met het planmatig onderhoud dat eens in de 10 à 12 jaar plaatsvindt, maar spring ook wel eens bij voor het dagelijks beheer en onderhoud.

"Bij de provincie krijg je alle ruimte om vakcursussen en opleidingen te volgen."

Van assetcoördinatoren tot civieltechnisch adviseurs

Als Adviseur werktuigbouw werk ik veel samen met andere interne specialisten bij de provincie. Je kunt dan denken aan adviseurs vaste kunstwerken, assetcoördinatoren en adviseurs elektrotechiek. De assetcoördinator zorgt voor de helikopterview en maakt onder andere een planning van het onderhoud dat aan de verschillende bruggen moet worden uitgevoerd. Vervolgens kijkt de adviseur vaste kunstwerken naar het fundament en de draagkracht van de brug in zijn totaliteit, terwijl ik vooral naar het bewegingswerk kijk – het deel dat zorgt dat een brug open en dicht gaat. Maar die bewegingsinstallatie doet natuurlijk niet vanzelf zijn werk, daarvoor is een goede besturingsinstallatie nodig. En daarbij werk ik dan weer samen met een adviseur elektrotechniek.

Provincie als boegbeeld: de bruggenbijbel

Dat samenwerken met al die specialisten vind ik leuk. Iedereen heeft zijn eigen vakgebied en expertise. Daarnaast werken we veel samen met externe partijen. Je kunt dan denken aan aannemers, ingenieursbureaus en andere wegbeheerders. Zo veel partijen zijn er dus betrokken bij het onderhoud aan een brug. Het is belangrijk om alle werkzaamheden en voorbereidingen goed op elkaar af te stemmen om zo te zorgen voor een goed eindresultaat. De provincie heeft hierin namelijk een voorbeeldfunctie en wordt ook als boegbeeld gezien. We hebben zelfs een bruggenbijbel die ook door andere organisaties wordt gebruikt!

Je ziet altijd het eindresultaat

Het leukste aan mijn werk is dat elke brug anders is. De bruggen hebben verschillende bouwjaren, vanaf 1900 tot nu. Je moet dan een afweging maken op functie, kosten en duurzaamheid en daar een balans tussen zien te vinden. Dat is een uitdaging, maar daar hou ik wel van. Bovendien geeft het ook veel voldoening als een project is geslaagd. Ik rij namelijk zelf ook over de provinciale bruggen. En als ik dan zie dat een brug, waar ik zelf over heb geadviseerd, weer optimaal werkt, dan geeft dat een goed gevoel. Je ziet letterlijk het eindresultaat.

Nieuwe werkzaamheden naar je toe trekken

Omdat je voor zoveel verschillende projecten werkt, is het belangrijk dat je je kennis up-to-date houdt. Je leert natuurlijk veel in de praktijk, maar je krijgt bij de provincie ook alle ruimte om cursussen en opleidingen te volgen. We krijgen zelfs een persoonlijk ontwikkelbudget. Ik heb onder andere een cursus machineveiligheid en een cursus beoordelen constructieve veiligheid gevolgd. Heel interessant. Kennis die ik gelijk weer in kan zetten bij het nieuwe project waarvoor ik nu werk. Ik ben nu begonnen als integraal adviseur op vaarweg 1: Delft. Hier ben ik verantwoordelijk voor het ontwerpproces en de raakvlakbewaking tussen alle disciplines, naast inhoudelijk werktuigbouwkundig advies. Dit project dat tot 2024 loopt, bestaat uit 10 bruggen in een drukke vaarweg midden in Delft en Rijswijk die onderhouden moeten worden. Ik vind het echt leuk dat je bij de provincie nieuwe werkzaamheden en projecten naar je toe kunt trekken. Zo blijf je jezelf ontwikkelen.”

Wil jij werken aan de bereikbaarheid én veiligheid van Zuid-Holland?

Bekijk alle vacatures!