Wat kunnen onze trainees met hun studieachtergrond betekenen voor de provincie?

Onze trainees vertellen je over hun ervaring!

Onze 10 trainees van de lichting 2025-2027 vertellen je graag over hun ervaringen bij provincie Zuid-Holland. Kun je eigenlijk met elke studieachtergrond reageren op het wo-traineeship? Het antwoord is kortgezegd “ja”! Je kunt met verschillende studieachtergronden solliciteren. Onze trainees vertellen je graag meer over hun studies en over hoe ze dit toepassen binnen de provincie.

Met elke wo-master aan de slag 

De provincie Zuid-Holland zoekt gemotiveerde (net)-afgestudeerden die hun tanden willen zetten in maatschappelijke vraagstukken die in onze provincie spelen. Je hebt hiervoor geen specifieke studierichting nodig; met een wo-master op zak kun je solliciteren voor het traineeship.

Uiteenlopende studieachtergronden

De studieachtergrond van onze trainees lopen ver uiteen. Van Chemie, Geografie tot Planologie en Milieu. Maar er zijn ook trainees met een achtergrond in International studies en Bestuurskunde. De opleidingsrichtingen zijn heel divers, daarom is er binnen de opdrachten altijd ruimte om de kennis en vaardigheden uit je studieachtergrond toe te passen.

Marijn vertelt: “Mijn studieachtergrond is in rechten, International studies en duurzaamheid. Tijdens mijn studies was er veel aandacht voor verschillende perspectieven in samenhang zien. Disciplines zoals economie, politiek, cultuur en geschiedenis werden in elkaars context bestudeerd. De interdisciplinaire blik die ik daaraan heb overgehouden is handig voor het werk dat ik bij de provincie doe, zeker nu opgaven steeds complexer zijn en er meer afstemming nodig is tussen verschillende thema’s. Daarnaast heb ik tijdens mijn studie veel gefocust op theorieën over governance, bijvoorbeeld over multilevel en multistakeholder governance. Nu de overheid steeds meer samenwerkt met andere actoren, komen dit soort onderwerpen goed van pas.”

Serpi zegt: ”Tijdens mijn studie Sociologie leerde ik maatschappelijke vraagstukken analyseren vanuit verschillende perspectieven, met oog voor thema’s als ongelijkheid, cultureel kapitaal en gender. In mijn master Grootstedelijke Vraagstukken en Beleid verschoof mijn aandacht naar de praktijk: hoe ziet inclusieve stadsontwikkeling eruit in beleid en in de ervaring van bewoners zelf? Wat betekent beleid op papier voor mensen in hun dagelijks leven? Die vragen neem ik nu mee in mijn traineeship bij de provincie Zuid-Holland. Daar werk ik aan projecten die bijdragen aan leefbare steden, waarbij ik mijn onderzoekservaring inzet om maatschappelijke impact te maken in het gebied inclusievere en duurzamere mobiliteit. Juist die brug tussen theorie en praktijk motiveert mij in dit werk.”

Van theorie naar praktijk

Ontwikkeling staat centraal binnen het traineeship. Wat trainees meenemen uit hun studie kunnen ze direct toepassen in de praktijk. Tegelijkertijd ontwikkelen ze nieuwe kennis en vaardigheden. Chaima vertelt: “Tijdens mijn studies Bedrijfskunde en Bestuurskunde heb ik inzicht gekregen in zowel organisatieprocessen als besluitvorming binnen complexe bestuurlijke omgevingen. Die combinatie vormt een sterke basis in mijn werk als trainee. In het traineeship leer ik hoe complexe maatschappelijke vraagstukken worden vertaald naar concrete opgaven en hoe je daarin verschillende belangen afweegt. Ook zie ik theorieën over besluitvorming, verandering en transitiemanagement dagelijks terugkomen in de praktijk van de provincie. Het motiveert mij enorm om te zien dat ik de kennis uit mijn studies daadwerkelijk kan inzetten voor de maatschappelijke opgaven van de provincie Zuid-Holland.”

Ook Mathijs heeft dit ervaren. Hij geeft aan: “Met mijn achtergrond in duurzaamheid en ecologie heb ik geleerd dat vraagstukken altijd een samenloop zijn van meerdere complexe processen. Hetzelfde geldt voor de maatschappelijke opgaven binnen de provincie. Dit inzicht helpt bij het zoeken naar verbinding met collega’s van andere beleidsterreinen voor mijn eigen opdrachten.

De theorie die we leren vanuit het ontwikkelprogramma van het traineeship zet ik dagelijks in tijdens mijn werkzaamheden bij de provincie. Zo heb ik al veel geleerd over het ambtelijk vak, effectief communiceren én persoonlijk leiderschap. Het is daarbij fijn om de theorie hierbij meteen in de praktijk te kunnen toepassen.”

Analytisch werken

De trainees zijn van grote toegevoegde waarde binnen de provincie. Ze brengen nieuwe ideeën in, zijn kritisch én analytisch. Sybe zegt: “Ik heb een bachelor en master in chemie gedaan. Tijdens mijn studies heb ik onderzoek gedaan en een bedrijfskundige track gevolgd. Door mijn studies ben ik analytisch ingesteld. Ook heb ik geleerd om vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Het maakt mij gestructureerd en kritisch. Bij de provincie komen deze vaardigheden goed van pas. De provincie werkt aan complexe dossiers. Zo ook binnen mijn huidige opdracht bij concernstrategie. Hier draag ik onder andere bij aan de advisering van het provinciebestuur. Voor het werk moet ik snel actuele informatie doorgronden en bestuurlijk vertalen. Mijn analytische en doortastende blik die ik tijdens mijn studie heb opgedaan helpt mij hierbij dagelijks.”

Ook Reginold past zijn analytische vaardigheden toe bij de provincie: “Ik heb een bachelor in Biologie en een master in Industrial Ecology afgerond. Tijdens mijn studie heb ik mijn analytische vaardigheden verder ontwikkeld door complexe datasets te vertalen naar bruikbare inzichten. In mijn huidige opdracht bij team Landbouw, en bij andere opdrachten binnen de provincie, merk ik dat de vraag naar datagedreven werken toeneemt. Voor het beantwoorden van complexe vraagstukken, maak ik gebruik van tools zoals ArcGIS, Python en FME om data te analyseren en visualiseren. De combinatie technische vaardigheden en inhoudelijke kennis van duurzaamheid sluit goed aan bij de complexe opgaven binnen de provincie Zuid-Holland.”

 

Samenwerken met andere partijen

Als provincie zoeken en organiseren we samenwerking. We werken samen om de provincie krachtig te maken. De lat ligt hoog, maar juist omdat er in Zuid-Holland zo ontzettend veel samenkomt, zijn er ook volop kansen. Samen met andere overheden, ondernemers of onderzoekers durven wij het aan om die kansen op een vernieuwende manier te verzilveren. We staan open voor hun ideeën en denken mee om die mogelijk te maken.

Amber vertelt: “Toen ik begon als trainee bij de provincie, dacht ik dat ik met mijn master in Mariene Wetenschappen vrij weinig – of zelfs geen – écht toepasbare kennis en vaardigheden had. Ik kwam er al snel achter dat dit niet waar was. Naast ervaring met schrijven en analytisch denken, was ik tijdens mijn stage ook in aanraking gekomen met waterschappen en onderzoeksbureaus. Hoe leuk is het dan, dat ik nu secretaris ben in een structureel overleg met mijn oude waterschapscollega’s? En dat ik nu als opdracht-gevende partij samenwerk met onderzoeksbureaus waar ik tijdens mijn studierapporten van heb gelezen (en geciteerd!). Ik heb vroeger nooit om netwerken gegeven, maar ik ben er inmiddels wel achter dat het meeste wat we doen bij de provincie neerkomt op samenwerken.  Dan is het wel handig als je de juiste mensen kent.”

Luuk geeft aan: “Tijdens mijn bachelor internationale bestuurskunde en masters in politieke economie zijn de thema’s overheid en beleidsvorming natuurlijk vaak teruggekomen. De kennis die ik hierbij heb opgedaan komt goed van pas, bijvoorbeeld over hoe de overheid samenwerking aangaat. Tenslotte, een nieuwe tijd vraagt ook een nieuw soort overheid. Netwerken, overleggen en afstemmen met andere stakeholders is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Door mijn studies was ik al bekend met dit proces, waardoor je beter en sneller kan begrijpen wat er om je heen allemaal gebeurt. Ook leerde mijn studie mij hoe je als ambtenaar moet omgaan met (potentieel) politiek gevoelige dossiers; een belangrijk iets binnen een politiek orgaan.”

Algemene vaardigheden en kennis

Naast kritische en analytische skills en samenwerken zijn generieke skills ook belangrijk. Eva zegt: “Tijdens mijn master Global Business & Sustainability ontwikkelde ik generieke vaardigheden zoals systeemdenken en probleemoplossend vermogen, die ik nu inzet tijdens mijn traineeship. Ook oefende ik tijdens mijn studie kritisch analyseren en doorvragen, bijvoorbeeld in stakeholdergesprekken over natuur-inclusieve landbouw. Deze vaardigheden helpen mij om verbanden te leggen, belangen te begrijpen en tot duurzame oplossingen te komen.”

De kennis van elke studieachtergrond is waardevol, zoals bij Sep: “Ik heb Geografie, Planologie en Milieu gestudeerd in Nijmegen. Een studie waarbij stedelijke ontwikkeling en duurzaamheid centraal staan. De kennis die ik daar heb opgedaan is erg actueel. Er is namelijk een enorm vraagstuk over hoe de transitie naar een duurzame leefomgeving plaatst kan vinden in de dichtstbevolkte provincie van Nederland.”

Meer weten? Bekijk ook de andere artikelen:

Instellingen
Werken voor de provincie Zuid-Holland

Deze website gebruikt cookies die nodig zijn om de website te laten functioneren. Daarnaast gebruiken we cookies die op anonieme wijze het gebruik van de website bijhouden. Onze cookies dienen nadrukkelijk niet om je te volgen of om je iets te verkopen.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om het inloggen, het solliciteren en de chat-functie mogelijk te maken. Ook zorgen ze ervoor dat je niet bij ieder bezoek opnieuw de cookie-melding te zien krijgt. Je kunt deze cookies niet uitschakelen.

Analyse cookies

We willen graag de website steeds verder verbeteren. Welke pagina’s zijn populair en welke worden nauwelijks bezocht? Om daar achter te komen gebruiken wij Google Analytics. Het gaat om aantallen bezoekers en niet om wie de bezoekers zijn. We zorgen daarom dat jij als bezoeker niet herkenbaar bent. Help je mee de website te verbeteren door het inschakelen van de analyse cookies?