Deze website gebruikt cookies die nodig zijn om de website te laten functioneren. Daarnaast gebruiken we cookies die op anonieme wijze het gebruik van de website bijhouden. Onze cookies dienen nadrukkelijk niet om je te volgen of om je iets te verkopen.
"Zelfs na meer dan 23 jaar werkervaring leer ik bij de provincie Zuid-Holland nog steeds nieuwe dingen."
Sonja Bhoelai - Autar, Senior subsidieadviseur
- Naam: Sonja Bhoelai - Autar
- Functie: Senior subsidieadviseur
- Opleiding: Lerarenopleiding in Suriname
- Werkt bij de provincie sinds: 1999
- Domein: Samenleving en Economie (SAMEC)
- Team: Subsidies
“Ruim 23 jaar geleden ben ik bij de provincie Zuid-Holland begonnen als secretaresse bij de afdeling Financiën. In al die jaren heb ik diverse rollen kunnen bekleden. Zo kreeg ik de mogelijkheid om door te groeien naar de functie van beleidsondersteuner en vanuit daar kreeg ik weer de kans om aan de slag te gaan als subsidieadviseur bij team Subsidies. Inmiddels werk ik 12 jaar voor dit team mag ik mezelf senior subsidieadviseur noemen. Ik kan voor mezelf wel stellen dat ik mooie stappen heb kunnen maken binnen de organisatie!”
Van secretaresse naar werken aan subsidies
“In Suriname heb ik de lerarenopleiding gevolgd. Daarna ben ik naar Nederland gekomen, maar heb ik een aantal jaar stil gezeten. Ik wilde graag weer aan het werk en ik kon bij de provincie aan de slag gaan als secretaresse bij de directie Concern Zaken. Binnen de organisatie kreeg ik de mogelijkheid om te leren en te groeien. Ik heb verschillende opleidingen en cursussen gevolgd en alle kansen benut om te leren. Als secretaresse heb ik voor verschillende afdelingen gewerkt. Na een aantal jaar werd ik beleidsondersteuner bij de afdeling Samenleving en Maatschappelijke Ontwikkeling die uit bureau Zorg, Maatschappelijke Ontwikkeling en Cultuur was samengesteld. Door deze afdeling werden de meeste subsidieaanvragen afgehandeld. Hier ontstond het idee om een team Subsidies op te zetten. Als beleidsondersteuner hielp ik met het opstellen van de verleningsbrieven en het opstarten van de besluitvorming. Voor het ontstaan van team Subsidies namen individuele beleidsafdelingen de subsidieaanvragen zelf in behandeling. Destijds hebben we met zijn allen binnen ruim een jaar de achterstanden in de monitorings- en vaststellingsfase ingehaald. Dat was pittig en het kon anders vonden we.”
In de loop der jaren hebben we ons gespecialiseerd in het subsidieproces. Ik heb mogen meebouwen aan dit bureau en ik heb mezelf kunnen ontwikkelen tot senior subsidieadviseur."
Ontstaan van team Subsidies
“In juni 2010 is daarom team Subsidies opgestart en werd de afhandeling van subsidies gecentraliseerd. We zijn gestart met ongeveer 20 mensen, waarvan de meeste subsidieverleners nog onervaren waren. In de loop der jaren hebben we ons gespecialiseerd in het subsidieproces. Ik heb mogen meebouwen aan dit team en ik heb mezelf kunnen ontwikkelen tot senior subsidieadviseur. Dat ging met vallen en opstaan. In het begin wisten we nog niet van het hoe en het wat. Je maakt fouten en daar leer je van. Het hielp dat we een goede leidinggevende hadden die veel afwist van subsidies en die de opbouw van het team in goede banen heeft geleid. Door de toenmalige leidinggevende zijn we zo ver gekomen. Inmiddels werken er bijna 40 ervaren collega’s bij ons die dagelijks met het subsidieproces bezig zijn. Ik ben blij dat ik samen met het team nu een duidelijk taak heb richting de organisatie om het beleid rondom subsidies uit te voeren. We hebben veel meer overzicht dan vroeger en kunnen het proces monitoren. Het is van belang om goed te weten waar het geld van de provincie naartoe gaat. Daarbij kunnen we nu ook goed meten of de doestellingen die aan de subsidies zijn gekoppeld worden behaald. Ik ben blij dat ik mocht meebouwen aan dit team en dat ik een bijdrage kon leveren aan de groei en ontwikkeling hiervan.”
De ambitie blijft
“Ondanks dat we ons geprofessionaliseerd en gepositioneerd hebben als team Subsidies, hebben wij nog steeds de ambitie om het team te blijven optimaliseren. We willen onze rollen nog beter vervullen. Daarmee bedoel ik dat we nog beter de samenwerking met andere afdelingen kunnen opzoeken, om zo te anticiperen op subsidieaanvragen die eraan komen. Ook in de processen zit nog verbetering. Het komt regelmatig voor dat we incomplete subsidieaanvragen ontvangen. Sommige gemeenten vragen al jaren subsidie aan en nog elke keer moet worden uitgelegd aan welke eisen moet worden voldaan bij een subsidieaanvraag of vaststelling. Dat is best frustrerend en het kan soms maanden duren voordat een aanvraag compleet is. Wij hebben daarom de aanvraagformulieren zo duidelijk mogelijk opgesteld, zodat complete aanvragen worden ingediend. Bij een subsidieaanvraag is het van belang dat de doelstelling, de uit te voeren activiteiten en de daaraan gekoppelde kosten concreet worden aangegeven. Dit is voor de aanvragen soms lastig te benoemen, maar het gaat wel steeds beter. Het streven is om in één keer een complete aanvraag te ontvangen, zodat wij zonder vertraging de aanvraag in behandeling kunnen nemen. Het komt ook voor dat de beleidsafdeling niet altijd op de hoogte is van de vereisten bij een subsidieaanvraag/vaststelling. Team Subsidies is samen met de beleidsafdelingen voortdurend bezig het subsidieproces te verbeteren. Het is een dynamisch proces dat onderhevig is aan veranderingen als gevolg van wijzigingen in de wet- en regelgeving.”
Na 23 jaar nog steeds nieuwe dingen leren
“Het werken aan subsidies binnen de provincie vind ik erg leuk om te doen, elke subsidieaanvraag, vaststelling en wijzigingsverzoek is anders. En het is zeker geen eentonig werk. De provincie Zuid-Holland is een fijne werkgever. We hebben goede arbeidsvoorwaarden en er wordt goed rekening gehouden met je privésituatie als daar iets speelt. We hebben een leuk team met collega’s die behulpzaam zijn en goed samenwerken. Je kan altijd een beroep op elkaar doen en niemand schroomt om dingen uit te leggen als je ergens tegenaan loopt. We treffen elkaar elke donderdag fysiek op kantoor. Dan lunchen we met elkaar, vergaderen we en werken we met elkaar. De rest van de week werk ik voornamelijk vanuit huis. Dat vind ik wel prettig, want het scheelt mij reistijd. En wat ook zo leuk is aan het werk: zelfs na meer dan 23 jaar werkervaring leer ik hier nog steeds nieuwe dingen. Je kan jezelf hier blijven ontwikkelen en ook door alle veranderingen die plaatsvinden, moet je soms je werk net op een andere manier doen. Dat houdt me scherp en maakt het werk interessant. In de toekomst zou ik misschien nog wel een overstap willen maken naar een beleidsafdeling als die mogelijkheid er is. Ik heb nu voldoende kennis en ervaring om dit te doen en het zou een mooie vervolgstap zijn op hetgeen wat ik al heb gedaan.”