Deze website gebruikt cookies die nodig zijn om de website te laten functioneren. Daarnaast gebruiken we cookies die op anonieme wijze het gebruik van de website bijhouden. Onze cookies dienen nadrukkelijk niet om je te volgen of om je iets te verkopen.
"Ik zet de provincie Zuid-Holland als werkgever op de kaart"
Marlon Strotmann-Klein, oud collega senior adviseur Arbeidsmarktcommunicatie & Werving
- Naam: Marlon Strotmann-Klein
- Functie: oud collega senior adviseur Arbeidsmarktcommunicatie & Werving
- Opleiding: Bachelor Communicatie - en Informatiewetenschappen en Master Communicatiekunde
- Werkt bij de provincie sinds: 2020 tot 2024
‘’Weinig mensen weten wat een provincie doet en wat voor werk je er kunt doen. We hebben een divers werkveld: van het organiseren van openbaar vervoer, het versnellen van woningbouw tot aan het inrichten van natuurgebieden en het technisch onderhoud van bruggen en sluizen. Onze arbeidsmarktcommunicatie zorgt ervoor dat we in beeld komen op de arbeidsmarkt bij verschillende doelgroepen, zodat we de juiste en de beste mensen kunnen werven én we met elkaar Zuid-Holland nog beter maken. Dat is wat mijn werk zo leuk maakt.’’
Van masterstudent naar adviseur arbeidsmarktcommunicatie & werving
‘’Tijdens het afronden van mijn scriptie voor de master Communicatie – en Informatiewetenschappen ben ik aan de slag gegaan bij een marketing – en communicatiebureau. Daarna heb ik als coördinator – en later als adviseur – arbeidsmarktcommunicatie gewerkt bij één van de big-four accountancy kantoren. Daar heb ik mij snel kunnen ontwikkelen en heb ik veel geleerd: van het maken en bedenken van content en het ontwikkelen van grote campagnes tot een nieuwe (interactieve) werkenbij-site en het adviseren van recruiters en business partners. Maar ik wilde verder kijken dan een grote corporate organisatie en miste het tastbare wat de provincie biedt. Er stond een vacature open bij de provincie Zuid-Holland die mij enorm enthousiast maakte. Ik mocht werken aan een nieuwe arbeidsmarktcommunicatiestrategie en employer branding en écht gaan bouwen aan plannen om ons als werkgever nog meer te profileren. Er lagen – en liggen nog steeds – veel kansen om de provincie nog beter op de kaart te zetten bij potentiële collega’s, die nu nog niet aan de provincie als werkgever denken maar wel een waardevolle bijdrage kunnen leveren. Daar krijg ik veel energie van. Het was wel een hele verandering hoor, van een commerciële wereld naar de overheid. Ik ben nóg kritischer gaan denken: wat is er echt nodig? Hoe kunnen we met de middelen die we hebben zo goed mogelijk de arbeidsmarkt bereiken?’’
Weinig mensen weten wat een provincie doet. Maar eenmaal bekend, dan bemind!
Volop in verandering en trots op wat er staat
‘’De interne en externe arbeidsmarkt is volop in verandering. Onder andere de oververhitte externe arbeidsmarkt en de interne AOW-uitstroom zorgen ervoor dat de druk alleen maar toeneemt. Aan de ene kant willen we de juiste mensen aantrekken en aan de andere kant willen we interne kennis behouden. Dat vraagt om flexibiliteit en aanpassing. Voor ons team betekent dit dat we onze strategie moeten wijzigen en we ons nog steviger moeten positioneren als werkgever. Daar kom ik in beeld met het inzetten van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. De basis staat en wat er nu staat, daar ben ik trots op. Zo hebben we een nieuwe werkenvoor-site met artikelen en verhalen, een ambassadeursstrategie op social media en een arbeidsmarktcommunicatiestrategie. De komende jaren gaan we focussen op een goede strategie, in samenwerking met de organisatie. Daar ligt ook echt onze kracht als provincie: samenwerken en verbinden.’’
Team Recruitment
‘’Samen met de coördinator, recruiters, traineecoördinator en stage – en participantencoördinator werken we eraan om in beeld te komen bij onze doelgroepen, ze te interesseren, te ontmoeten en te werven & selecteren. Het team is bevlogen en we hebben veel aandacht voor (werk)plezier. Een gezellige borrel of hapje eten plannen we dan ook regelmatig in. We kijken graag vooruit, maar mogen ook vaker even stilstaan en evalueren wat we bereikt hebben en hoe we ons werk nog beter kunnen maken.’’
Samenwerken met verschillende stakeholders
‘’Naast de samenwerking met de collega’s binnen mijn team schakel ik constant met verschillende stakeholders. Het ene moment heb ik een tussentijdse evaluatie over een campagne met een recruitmentmarketingbureau of presenteer ik onze AMC-strategie aan een managementteam of een gedeputeerde. Het andere moment heb ik een werkoverleg met ons team of bekijk ik met de collega’s van HR-Analytics de cijfers van ons recruitmentdashboard. Het leuke dat je met zoveel verschillende partijen te maken hebt, is dat veel projecten en opgaven echt een gezamenlijk resultaat zijn.’’
De week van een AMC-er
‘’Hoe mijn week eruitziet? De ene dag ben ik bezig met het schrijven van een strategisch plan om bijvoorbeeld in beeld te komen bij techneuten, juristen, planologen of projectleiders. De andere dag ben ik in gesprek met een MT-lid over een campagne, geef ik advies aan de recruiters en schrijf ik samen met een collega van Communicatie een artikel. Doordat we hybride werken ben ik tenminste één dag in de week op het provinciehuis in Den Haag, de andere dagen werk ik vanuit huis. De donderdagen zijn daardoor heel waardevol en vooral heel gezellig.”
Toekomstplannen
‘’’Als ik naar de komende jaren kijk, dan kunnen we arbeidsmarktcommunicatie en werving niet meer los van elkaar zien. Maar als een gestroomlijnde samenwerking tussen twee vakgebieden. Verder blijft de afstemming tussen corporate communicatie en arbeidsmarktcommunicatie essentieel voor wat we naar buiten willen uitdragen én uitstralen. Vanwege mijn verhuizing naar Reeve (gemeente Kampen) ben ik inmiddels gedetacheerd naar provincie Overijssel, waar ik mijn kennis en ervaring op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie mag inzetten. Een hele mooie kans en uitdaging!’’